Prodej je jednou z nejdůležitějších dovedností každé podnikatelky. Ať už jsi virtuální asistentka, online koučka nebo freelancerka, bez prodeje svých služeb se tvůj byznys neposune.

Možná jsi jedna z těch žen, která při prodeji zažívá tyto pocity:

▶ pochybnosti o vlastní hodnotě,

▶ strach z odmítnutí,

▶ nebo dokonce pocit, že „obtěžují“ klienty nabídkou.

💡 Pravdou je, že pokud nevěříš sama sobě, těžko přesvědčíš ostatní. 

Nejčastější bloky, které sráží sebevědomí při prodeji

1. „Moje služba není dost dobrá.“

Perfekcionismus často brání ženám sebevědomě prodávat. Pravda ale je, že klienti nepotřebují dokonalost – chtějí řešení svého problému.

2. „Když si řeknu o vyšší cenu, klient odejde.“

Nízké sebevědomí vede k podhodnocování služeb. Výsledkem je frustrace a přepracování. Klient si tvé služby bude cenit méně, pokud si je nebudeš cenit ty sama.

3. „Prodej znamená tlačit na pilu.“

Mnoho žen vnímá prodej jako nátlak. Skutečný prodej je ale pomoc – pokud klientovi přinášíš hodnotu, tvá nabídka je pro něj příležitost, ne obtěžování.

Jak budovat sebevědomí v prodeji: 6 osvědčených tipů

Zmapuj svou hodnotu

Sepiš si odpovědi na otázky:

▶ Co konkrétně přináším klientovi?

▶ Jaký problém mu pomáhám vyřešit?

▶ Kolik času, energie nebo peněz mu šetřím?

Příklad: „Klientovi spravuji e-maily – díky tomu získá 10 hodin týdně, které může věnovat svému byznysu.“

Je důležité uvědomit si svou hodnotu, když si svou hodnotu pojmenuješ, bude se ti snáz obhajovat cena.

Věř svému produktu nebo službě

Pokud sama nevěříš, že tvá služba funguje, klient to vycítí. V tom, abys své službě věřila, ti může pomoci vytvořit si portfolio nebo seznam referencí. Můžeš si také připravit příběhy nebo příběhy klientů, jak a kde jim tvá práce přinesla výsledky. Můžeš potencionálními klientovi také představit důkazy, že to co děláš opravdu pomáhá.

💡 Tip: Před schůzkou s klientem si připrav 2–3 pozitivní zpětné vazby.

Připrav si „větu jistoty“

Stručná a jasná věta ti dodá klid. Nejlepší je, připravit si tuto větu z tvého hodnoty, které klientům přinášíš.

Příklad:
„Pomáhám podnikatelkám ušetřit čas a získat více klientů díky správě sociálních sítí.“

Opakuj si ji nahlas, dokud nebude znít naprosto přirozeně.

Nauč se přijímat odmítnutí

Každý, kdo prodává, se setká s odmítnutím. Klíč je nevnímat „ne“ jako osobní selhání, ale jako informaci, že možná právě teď není správný čas. Možná klient nepotřebuje právě tvou službu a hledá spíš něco/někoho jiného. Možná tento klient není ten ideální pro tebe a možná na tebe čeká někdo vhodnější.

Nauč se s odmítnutím pracovat a nevnímat ho negativně – třeba krátce zhodnoť, co by šlo příště udělat jinak, a pak situaci pusť.

Oslavuj každý malý úspěch

Každý krok (i ten malý) je důvod k oslavě. Třeba pokud se konečně odhodláš napsat nabídku, pokud se ti povede s klientem domluvit hovor. No a samozřejmě, pokud ti klient řekne první „ano“, to je velký důvod k oslavě.

💡 Tip: Vytvoř si „sešit úspěchů“ a zapisuj si i malé pokroky. Ve chvíli nejistoty se k němu vrať a připomeň si, co už se ti podařilo.

Obklop se podporou nebo komunitou

Sebevědomí roste rychleji, když máš kolem sebe komunitu žen, které řeší podobné výzvy. Sdílení zkušeností, tipů a úspěchů ti dodá jistotu, že na své cestě nejsi sama.

Jak začít prodávat s lehkostí?

Prodej je dovednost, kterou můžeš trénovat – stejně jako práci s digitálními nástroji nebo time management.

Nezapomeň praktikovat kroky, které jsme zmínily v tomto článku:

▶ Uvědom si svou hodnotu,

▶ Připrav si větu jistoty,

▶ Každý týden udělej alespoň 1 prodejní akci (oslovení, nabídku, prezentaci).

S praxí přijde jistota a s jistotou přijde úspěch.

Chceš své sebevědomí v prodeji posunout na vyšší úroveň?

Přidej se do naší komunity. V komunitě GoodLadies na Skool tě čekají:

🎓 webináře a mentoringy k prodeji i podnikání,

🛠️ šablony a nástroje pro tvou praxi,

🤝 komunita virtuálních asistentek a podnikatelek, které tě podpoří.

Prvních 7 dní máš zdarma, poté platíš pouze 398 Kč – přidej se a zažij, jaké to je mít v zádech komunitu, která ti věří.

Sebevědomí v prodeji není vrozená vlastnost, ale dovednost, kterou můžeš krok za krokem budovat. Čím víc si budeš stát za svou hodnotou, tím přirozeněji budeš prodávat – a klienti to poznají.

Máte zájem o spolupráci?

Zanechte nám na sebe kontakt a domluvíme se individuálně.

Kateřina Wetter Volánková

info@goodladies.cz